Thursday, November 1, 2018

PERNAH KHATAM TERJEMAHAN AL-QURAN?

" Siapa pernah khatamkan terjemahan Al-Quran?"

Masih segar di ingatanku pertanyaan Puan Cahaya di hujung sesi Workshop Faham Al-Quran itu.

Aku tersentak.

Khatam terjemahan?Perlu ke?

Tidak pernah aku terfikir untuk khatamkan terjemahan di dalam bahasa ibunda sendiri.
Setahun sekali di bulan Ramdhan, itu sajalah yang aku cuba sedaya upaya untuk khatamkan bacaan dalam Bahasa Arab sahaja.Itu pun, selalunya tidak mampu untuk khatam 30 juzuk.

Inikan pula untuk khatam terjemahan.
Memang tidak pernah terlintas di fikiran.
Bukan tidak mahu, tapi tidak tahu!
Tidak pernah tahu kepentingan untuk khatamkan bacaan terjemahan.

Seingat aku, hampir kesemua peserta Workshop pada hari itu tidak mengangkat tangan terhadap soalan Puan Cahaya itu.
Maksudnya, ramai yang sama dengan aku.
Tidak pernah khatam terjemahan Al-Quran walaupun telah lebih 30 tahun hidup di muka bumi Allah ini.

" Jika tuan-tuan dan puan-puan belum pernah khatam, saya sangat sarankan untuk anda semua berusaha khatamkan terjemahan ini dari kulit ke kulit. "

Pesan Puan Cahaya.

Aku tunduk.

Terdiam memikirkan betapa selama ini aku hanya membaca Al-Quran, namun tidak cuba membaca dan  memahami terjemahannya dalam bahasa ibundaku sendiri.


No comments:

Post a Comment