Friday, November 2, 2018

HA, BERHENTI KERJA?

Hatiku sakit dan pedih.

Entah sudah berapa kali aku terpaksa mendengar kata-kata sinis dan pandangan mata yang amat menyakitkan hatiku.

"Ha, berhenti kerja?"
"Rugi je belajar tinggi-tinggi."
"Habis tu sekarang, duduk rumah je lah?"
"Nak jaga anak sendiri?Orang lain tu boleh je kerja dan hantar anak pada orang lain..OK je?"
"Dah berhenti ni buat apa je lah?"

Tidak mampu ku ingat semula satu demi satu kata-kata yang dilemparkan.
Di saat aku mengambil keputusan berhenti kerja untuk menjaga sendiri anakku yang ketika itu
berusia 2 tahun, tidak ramai yang menyokong.
Rata-ratanya memberikan komen yang langsung tidak memberi sokongan kepadaku.

Ya, aku tinggalkan gaji 4 angka yang sangat selesa.
Aku tinggalkan itu semua kerana aku tidak mampu memperjudikan nasib anakku di tangan
orang lain.
Sudah beberapa kali banyak kejadian yang cukup membimbangkan aku dan suami terjadi pada anakku.
Dan kami, tidak mampu bertahan lagi.

Tidak kira walaubagaimanapun aku cuba terangkan kepada orang lain, rata-ratanya mereka tidak mahu menerima dan memahami.
Hanya bonda yang tahu dan merasai gejolak perasaanku waktu itu.
Pada bonda aku luahkan segalanya.
Hanya itulah kekuatanku.

No comments:

Post a Comment