Thursday, November 1, 2018

PUAN CAHAYA...

Pagi itu, awal-awal lagi kami sekeluarga bersiap-siap untuk ke Workshop Faham Al-Quran di Kajang.

Aku sangat teruja untuk mengetahui apakah ilmu baru yang akan aku perolehi di dalam program itu.Hanya aku seorang yang menyertainya memandangkan kanak-kanak tidak sesuai untuk turut serta.
Suami hanya menunggu di luar sambil menjaga anak-anak yang masih kecil.

Tidak lama selepas kami tiba, aku melihat seorang wanita baru tiba bersama suami dan anaknya yang masih bayi.Beliau mengeluarkan banyak Al-Quran dari dalam keretanya.
Aku tidak mengenali siapa beliau ketika itu.
Hanya memandang dari jauh melihat raut wajah wanita yang bagiku amat memberikan ketenangan bagi sesiapa yang memandang.

Setelah masuk ke tempat workshop dijalankan, barulah aku tahu bahasa wanita yang ku lihat tadi itulah Puan Cahaya yang akan memberikan tunjuk ajar di dalam kelas itu nanti.
Aku kagum dengan semangatnya.
Walaupun mempunyai bayi yang masih sangat kecil,beliau tetap gigih menyampaikan ilmu Al-Quran.

Bagiku,semangat beliau memang luar biasa!

Setelah beliau memperkenalkan diri, barulah sedikit sebanyak aku menyedari betapa kecintaan wanita hebat ini terhadap Al-Quran sangat tinggi.
Setiap tutur kata perkongsian pengalamannya dengan Al-Quran banyak membuat aku merenung diri, di mana kedudukan AL-QURAN di hatiku selama ini.

Tidak aku sangka, wanita itulah yang suatu hari nanti akan meembantu aku untuk bangkit kembali setelah melalui jalan kepayahan dan kejatuhan hingga aku rasa tidak berdaya untuk bangun lagi.

No comments:

Post a Comment