Saturday, December 1, 2018

JIWAKU RESAH

Waktu itu,puteri sulongku Aisya baru menginjak usia 2 tahun.

Seawal pagi, Aisya yang masih lena aku dukung ke kereta.Aku bersama suami dan anak yang masih kecil itu meredah kesesakan jalan raya untuk ke tempat kerja dan rumah pengasuh anakku.
Tiba di rumah pengasuh, kami tinggalkan Aisya di sana sebelum berpisah haluan ke pejabat masing-masing.Biasanya, Aisya tidak mahu memandang ke arah kami setiap kali ditinggalkan.Dia hanya diam dan berpaling ke arah lain.Tiada lambaian atau keceriaan di wajah anak kecil itu.Begitulah setiap hari.

Aku dan suami sayu setiap kali terpaksa meninggalkannya.Kami tahu dia sedih ditinggalkan.Tapi, apakan dayaku dan suami yang perlu bekerja untuk menampung hidup kami sekeluarga.Kami kuatkan hati dan terus mengharunginya bersama.

Biasanya lewat petang hampir maghrib,barulah kami sampai dari pejabat untuk mengambil Aisya di rumah pengasuh.Tiba di rumah biasanya sudah hampir  jam 9 malam.Ada tikanya, lebih lewat daripada itu.
Badan sudah mulai kepenatan.Minda juga sudah minta direhatkan.Aisya juga sudah mula mahu lena.Tidak jarang juga Aisya sudah tertidur awal di dalam kereta kerana menempuh kesesakan jalan raya yang agak lama.

Begitulah rutin harian kami waktu itu.Setiap hari aku dan suami melaluinya.Tidak rela namun terpaksa.Setiap saat,jiwa kami mulai resah mengenangkan masa untuk kami bersama Aisya teramat terhad.Hampir setiap hari, aku lena dalam perasaan bersalah yang amat meresahkan jiwaku.

Maafkan umi dan abi wahai anakku, Aisya Safiyya.

No comments:

Post a Comment