Friday, December 7, 2018

AKU BAHAGIA MENJADI GURU.

Sangat bahagia.

Ya, itulah perkataan terbaik yang mampu aku ungkapkan untuk menggambarkan kehidupanku sebagai seorang guru.Bertugas dari pagi ke petang atau ada tikanya hingga ke malam hari bukan satu beban pada diriku. Aku sangat seronok dan gembira melalukannya.Jiwaku terasa sungguh terisi setiap kali masuk ke kelas dan dikelilingi oleh para pelajar.Melihat wajah-wajah mereka yang tersenyum gembira setiap kali dapat memahami sesuatu pelajaran baru adalah kebahagiaan buatku.

Apatah lagi aku mengajar subjek Bahasa Jepun yang sangat aku minati sejak di zaman universiti lagi.Setiap hari, aku belajar daripada guru-guru senior mengenai teknik pengajaran yang lebih berkesan untuk memantapkan skill pengajaranku di dalam kelas.Dikelilingi senior-senior yang baik sama ada dalam kalangan guru tempatan mahupun guru dari Jepun benar-benar membuatkan aku menikmati hari-hari tugasku dengan penuh keceriaan.Langsung tidak terasa masa berjalan.

Waktu itu aku masih belum berkahwin.Jadi, aku memanfaatkan masaku sepenuhnya untuk kerjaya.Aku banyak bekerja lebih masa untuk menyelesaikan tugasan atau mengadakan kelas-kelas tambahan untuk membantu pelajarku.Ada kalanya, aku mengadakan sesi kaunseling bagi membantu mereka yang yang mempunyai masalah dalam pelajaran.Hubungan yang rapat di antara aku dan para pelajar membuatkan aku sangat sayangkan kerjayaku ini.

Aku mendedikasikan hidup zaman bujangku di sini sehingga aku berkahwin pada awal 2010 dan melahirkan anak sulongku, Aisya Safiyya pada pertengah tahun 2011.Aku tetap meneruskan kerjayaku biarpun sukar untuk aku meninggalkan anak yang masih kecil di tangan orang lain sewaktu keluar bekerja.Namun,komitmen terhadap keluarga dan cinta yang mendalam terhadap kerjaya ini membuatkan aku tetap meneruskan kerjayaku seperti biasa.




No comments:

Post a Comment