Thursday, December 6, 2018

AKU MULAI HANYUT.

Hari berganti hari.
Minggu beralih minggu.
Beberapa bulan melalui kehidupan sebagai suri rumah sepenuh masa, aku mulai hanyut dengan rutin harianku.

Masaku hanya dihabiskan di rumah bersama anakku Aisya di saat suami keluar bekerja.Aku sudah tidak lagi melakukan sebarang kerja-kerja sampingan di luar.Di rumah, aku hanya menjaga anak dan menguruskan rumahtangga seperti biasa tanpa melakukan sebarang perkara-perkara baru.Aku juga sudah jarang berhubung dengan rakan-rakanku apatah lagi bertemu mereka.Aku seperti hanya hidup dalam dunia sendiri bersama suami dan anakku.

Tanpa aku sedar, corak kehidupan sebegitu sebenarnya sedang "membunuh" diriku sedikit demi sedikit.Lama-kelamaan aku merasakan hidupku begitu bosan dan memenatkan.Setiap kali melihat perkembangan sahabat-sahabat lain di media sosial, hatiku sakit melihat orang lain bebas ke sana sini bergelak tawa bersama rakan di luar.

Tapi aku, hanya di rumah bersama anakku.Tiada teman sekerja untuk berbicara gelak ketawa seperti mereka di luar sana.Di saat rakan-rakanku keluar bersama makan tengahari di mana-mana restoran, aku di rumah terasa seakan jemu dan bosan menghadap masakan sendiri setiap hari.Jiwa mula dipenuhi emosi negatif yang sedikit demi sedikit mengheret aku ke dalam kancah tekanan kehidupan.

Dari detik itu,bermulalah tekanan demi tekanan dalam hidupku sehingga membuatkan aku seperti hilang arah dalam menghadapi hari-hariku.

No comments:

Post a Comment