Thursday, December 6, 2018

POHON YANG KUAT DAN TEGUH.

Manusia dan kata-kata adalah sesuatu yang tidak dapat dipisahkan.Setiap hari,entah berapa ratus ribu perkataan yang kita tuturkan daripada anugerah lidah dan mulut yang dipinjamkan Allah SWT ini.

Sebelum aku hidup bertemankan Al-Quran, aku kurang berfikir sebelum berkata-kata.Apa yang keluar dari mulutku ini banyak dipengaruhi oleh emosiku.Bagiku, apa yang penting hati ini puas apabila dapat meluahkan segala perasaan yang terbuku di hati.Tidak kiralah ia perkataan yang baik atau tidak.

Kata-kata ini bukan sekadar kata-kata terhadap orang lain.Malah, apa yang lebih menyedihkan adalah kata-kata terhadap diri sendiri.Sewaktu aku mula hanyut dalam kehidupan sebagai suri rumah, aku sentiasa hilang keyakinan diri dan merasakan hidup ini sangat membosankan.

Aku tidak pandai.
Aku suri rumah yang tidak berduit.
Aku hanya hidup menumpang rezeki suami.
Aku tiada kawan yang baik.
Tiada siapa pedulikan aku.
Hidup aku tiada makna.

Hampir setiap hari kata-kata buruk inilah yang berlegar dalam fikiranku.
Lama kelamaan, kata-kata ini benar-benar membunuh "kehidupan" ku.

Namun, aku bersyukur di kala Al-Quran menemaniku,Allah menyedarkan aku dengan firmanNYA ini.

" Tidakkah kamu memerhatikan bagaimana Allah telah membuat perumpamaan kalimah yang baik seperti pohon yang baik, akarnya kuat dan cabangnya menjulang ke langit.

Pohon itu menghasilkan buahnya pada setiap waktu dengan izin Tuhannya.Dan Allah membuat perumpamaan itu untuk manusia agar mereka sentiasa ingat.

Dan perumpamaan kalimah yang buruk seperti pohon yang buruk, yang telah dicabut akar-akarnya daripada permukaan bumi, tidak dapat tetap (berdiri) sedikit pun. "

Surah Ibrahim 14: Ayat 24-26

Dengan ayat ini, aku bertemu penyebab kepada punca kegelapan hidupku iaitu kata-kata yang buruk.Di sini juga aku bertemu penyelesaiannya iatu sentiasa berkata-kata dengan kalimah yang baik.

Dengan kata-kata yang baik, barulah kehidupan kita ini akan tumbuh seperti pohon yang kuat dan teguh serta dapat memberi manfaat yang banyak buat orang di sekelilingnya.

No comments:

Post a Comment