Thursday, December 6, 2018

HIDUP UNTUK MEMBERI KEBAIKAN

Al-Quran sentiasa menyuntik motivasi kepada aku untuk berusaha melakukan sebanyak mungkin kebaikan.Aku cuba untuk menanamkan ke dalam diri bahawa di dalam hidup ini, aku perlu memberi kebaikan kepada insan lain kerana ia adalah perintah daripada Allah SWT.

Di dalam Surah  ayat Allah SWT berfirman,

"Maka berlumba-lumbalah kamu dalam melakukan kebaikan."

Setiap hari, aku akan bertanya kepada diriku,

" Apakah kebaikan yang ingin aku berikan kepada insan di sekelilingku hari ini? "

Sedaya mungkin, aku tidak mahu membiarkan hari-hariku berlalu tanpa manfaat kepada orang lain.
Biar sekecil apa pun kebaikan itu, aku tetap berusaha melakukannya kerana aku yakin tiada satu perkara pun yang terlepas dari pandangan Allah SWT walaupun ianya hanya sebesar zarah.

Seperti janji Allah dalam Surah Al-Zazalah 99, ayat 7:

" Maka barang siapa mengerjakan kebaikan seberat zarah, nescaya dia akan melihat ( balasannya )."

Terlalu besar ganjaran Allah buat hambaNYA yang melakukan kebaikan.Bayangkan apabila kita melakukan satu kebaikan, Allah yang Maha Pemurah bukan membalasanya dengan 1 malah 10 kali ganda daripada itu.

Di mana janji Allah tentang hal ini?

Janji ini ada pada Surah ke 6, Al-An'am ayat 160. Allah SWT berfirman,

" Barang siapa melakukan kebaikan mendapat balasan 10 kali ganda amalannya."

Aku yakin benar dengan ayat ini.Setiap kebaikan yang dilakukan tidak akan pernah sia-sia di sisi Allah SWT.Biarlah kebaikan itu tidak dipandang manusia, namun selagi ianya berpaksikan kepada perkara yang disukai Allah, Allah pasti mengganjarinya dengan kebaikan yang jauh lebih besar,InsyaAllah.



No comments:

Post a Comment